Hier is ie dan, Het eerste album.En het werd tijd ook.
Toen het eerste nummer ‘Barbedwire’ werd geschreven, was de drummer, Rick nog niet eens geboren.
Twee jaar heeft hij avonden doorgebracht in de ‘Soundwave Studio’ van Erik Teljeur in Wijdenes, waar hij uiteindelijk vijftien nummers opnam. Allemaal van eigen hand, door de jaren heen geschreven. Hij heeft de meeste instrumenten zelf ingespeeld, maar heeft voor het album ook gewerkt met Rick Duijs op drums, Thijs Visser op toetsen, Aaf Peter op percussie en Jacqueline Smit, Wilma Smit en Cees Veenbrink in het achtergrondkoor.
De wat raadselachtige titel ‘Paradoxical Nature of Creation’, komt uit de song ‘Father and Son’. Het slaat op het tegendraadse: dat je niet weet hoe dingen zich ontwikkelen. Op de album hoes staat een verzonken tuinderssloep afgebeeld, een foto genomen door Marcels oudere broer, een gevoel oproepend van de vergankelijkheid van ons bestaan. Tien nummers staan er op het vinyl album. Met op de A kant ‘Barbedwire’ als snelle opener.
Gevolgd door ‘Lost in Space’ met een knipoog naar David Bowies ‘Major Tom’. Het wat ruigere ‘Beachcomber’ met de slide in de open E-stemming.
Het sfeervolle ‘Richest man on earth’ met de melodieuze orgelpartij in het begin en op het einde. Dan het stuwende ‘Valentine 1916’ in de vertrouwde majeur akkoorden G, D, C. Het raadselachtige ‘Café the Monkey’ opent de B kant. Gevolgd door ‘With Kind Regards’ met het achtergrondkoor.
‘Delay on Thirteen Tracks’ met een excellerende bas. ‘Boogie Man’ gebaseerd op een jeugdherinnering waarin ‘cauliflower bobbing in the filthy water’ subtiel verwijst naar een jeugd, zwervend door de Streek van vóór de ruilverkaveling, de oude vaarpolder werd omgetoverd tot een strakke polder met asfaltwegen.
De plaat sluit af met het melodieuze ‘Pull Your own Strings’. Op de Cd die is geïntegreerd in de mooie binnenhoes staan nog 5 extra bonusnummers.
Waaronder ‘These Hands’ met een prachtige gitaarpartij van Robert van Rossen.